Wil je iets doen?

Voor vrijwilligersorganisaties

Blij dat je doet

Waarderen in 2026
het Internationaal jaar van de vrijwilliger

2026 is uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Vrijwilliger. Het hele jaar wordt er extra aandacht besteed aan vrijwilligerswerk onder de titel 'de kracht van doen'. 

Elke dag staan mensen klaar voor een ander als maatje, bij klussen, bij het helpen met financien, om kinderen een leuke tijd te geven, als voorzitter of trainer van een sportclub en nog veel meer. Elke dag opnieuw geven vrijwilligers een ander een mooi moment. En dat mag gewaardeerd worden. 

Waarderen kan op meer manieren. Vraag in ieder geval aan je vrijwilligers wat zij willen. Denkt het bestuur dat het jaarlijkse feest waardering is, vinden de vrijwilligers zelf misschien dat schouderklopje of een training veel fijner.

Hieronder een paar ideetjes:

- een feest waarbij alle vrijwilligers elkaar kunnen ontmoeten
- organiseer een leuke workshop
- organiseer een fiets- of wandeltocht
- breng spontaan een taart
- stuur een verjaardagskaart
- heb aandacht voor lief en leed
- vertel dat je waardeert wat de vrijwilliger doet
- nodig de vrijwilliger uit mee te denken in beleid en besluit
- kijk of je kortingsbonnen kunnen organiseren bij lokale winkels of organisaties

Neem je waarderingsbeleid op in het vrijwilligersbeleid.

Vrijwilligers werven in 3 stappen

Van passieve leden naar actieve vrijwilligers

Leden werven met passie en plezier

Een vereniging bestaat uit leden en een bestuur. Leden zijn actief als vrijwilliger. Maar lang niet allemaal. Vaak zijn er binnen de vereniging veel leden die wel komen consumeren, maar geen taken op zich nemen als vrijwilliger. Dit tot frustratie van de bestuursleden, die van alles proberen om vrijwilligers te werven. “We hebben alles al gedaan om nieuwe vrijwilligers te vinden” en
“Het zijn altijd dezelfde mensen die zich inzetten voor de vereniging”,
zijn veelgehoorde uitspraken.
 
Ben je een organisatie in Eindhoven, laat mij dan met je meedenken.
Stuur me het contactformulier.

Gratis E-book: trends en ontwikkelingen

Nlvoorelkaar.nl heeft weer een prachtig E-book samengesteld, deze keer over de trends en ontwikkelingen in vrijwillige inzet.

Boeiend om te lezen en helemaal gratis. Klik hier

Wil jij als organisatie een dat ik met je meedenk, laat het me weten via het contactformulier

Wat wil die vrijwilliger

De vrijwilliger van nu heeft andere wensen dan vroeger. 
Zo verbinden mensen zich minder voor langere tijd aan een organisatie. Dat zien we in veel organisaties terug.
De wereld is vluchtiger geworden, ook onder invloed van sociale media.
Mensen willen best iets doen, maar niet structureel of voor langere tijd.

Zo zijn er veel meer redenen. Deze brengen allemaal hun eigen uitdaging met zich mee.
Ben je benieuwd wat de vrijwilliger van nu wil en welke uitdagingen dat voor jullie organisaties geeft en/of wil je hier eens over nadenken met mij, neem dan contact op via het contactformulier. Dit is gratis. 


Workshop 'Het intakegesprek ' 

De workshop online
Bij de Vrijwilligerscentrale komen mensen die vrijwilligerswerk zoeken. Vrijwilligers voeren veelal het bemiddelinggesprek. Daar komt best wel wat bij kijken. In deze e-learning gaan we aan de slag met zo'n bemiddelingsgesprek. 
Het bijbehorende werkschrift is op te vragen via het contactformulier.

De workshop duurt ongeveer 40 minuten . Veel kijkplezier.
Klik hier en start meteen.

Liever de wokshop live en op maat voor jullie vrijwilligers?
Natuurlijk kom ik graag naar je toe om deze workshop live te geven. 
Dat zorgt voor nieuwe ideen en inspiratie, maar ook voor fijne teambuilding.

Meer weten
Laat me weten wat je wilt via dit contactformulier

Doorvraag-vragen bij intake

Niet altijd is het voor mensen makkelijk antwoord te geven op ogenschijnlijk makkelijke vragen als ‘wat vind je leuk om te doen’ of ‘waar word je blij van’. 
Teleurstelling, faalangst en onzekerheid kunnen hierbij een rol spelen.
De vrijwilligerscoördinator zal dit tijdens de intake goed boven tafel moeten krijgen. Het is belangrijk de werkelijke motivatie benoemd te krijgen, alvorens verder te gaan met de procedure.
Mensen maken hun eigen antwoord, als je de juiste vraag stelt. Let bij dit vraaggesprek ook goed op gewenste antwoorden en non-verbaal gedrag.  

Download de PDF Doorvraag-vragen.

Werf eens buiten de lijntjes

Een flyer en een poster, een bericht op de socials .... dat kennen we wel.
Durf eens iets anders.


Een paar voorbeelden:
Voor dat ene fietsmaatje kun je een actie op touw zetten langs een favoriet fietspad in de wijk. Daar fietsen die potentiële vrijwilligers die je wilt bereiken.

Een viltjes-actie in de kantine van een bedrijf of de kroeg zorgt voor nieuwe mensen. 

Organiseer een sportwedstrijd op een drukke markt. En natuurlijk laat je duidelijk zien wie jullie zijn.

Zing met jullie koor eens midden in een drukke winkelstraat.

Guerilla marketing vraagt om een creatieve geest, maar valt enorm op. 

Wil je een creatief middel of een creatieve meedenk-sessie,
neem contact op via het contactformulier

Deel deze pagina

AI Website Creator